Oživeníscény
Oživení scény
V předchozí kapitole jste se naučili vytvořit vlastní scénu – upravit terén, postavit stavby a přidat vegetaci, zvířata i postavy.
Teď scénu „oživíme“: přidáme jí správnou atmosféru pomocí nastavení světa, světel, hudby a zvuků.
⚠️ DŮLEŽITÉ
Tato kapitola navazuje na předchozí část Tvorba scény. Předpokládá, že už umíte pracovat s terénem a umísťovat entity (stavby, předměty, postavy).
Nastavení scény
Mnoho věcí, které ovlivňují atmosféru vaší hry, se nenastavuje přímo ve scéně, ale v nabídce Nastavení scénáře. Tu otevřete tlačítkem v horní liště Editoru.

V nastavení najdete spoustu voleb. Některé jsou pokročilé a budou mít vlastní kapitolu. Tady si vysvětlíme jen ty, které nejvíc pomáhají scénu „oživit“.
ℹ️ INFORMACE
Název a Popisek scény můžete v tomto okně kdykoliv změnit. Pomůže to hlavně učitelům a žákům, kteří budou pracovat s více scénami najednou.
V části Nastavení světa si můžete vybrat, jak scéna vypadá a působí:
- Herní čas – určuje, v kolik hodin ve hře začínáte (např. 08:00 ráno, 18:00 večer, 22:00 noc).
- Časové měřítko – říká, jak rychle ve scéně běží čas. Můžete nastavit, aby jeden herní den trval pár minut nebo vůbec neubíhal (táhlo úplně vlevo).
- Počasí – vybíráte, jestli bude slunečno, mlha, déšť, sněhová bouře a další typy počasí.
- Globální zvuk prostředí – nastavuje základní zvuku scény (např. les, město, moře).
💡 TIP
Chcete vytvořit tajemnou scénu? Zkuste nastavit pozdní večer, pomalejší běh času a mlhu. Už jen tím získá scéna úplně jinou atmosféru.
Důležitá je také část Hraní. Pro začátek se hodí znát tyto volby:
- Povolit úder pěstí – určuje, co postava dělá při stisku levého tlačítka myši. Pokud je volba vypnutá (výchozí), postava pouze zamává. Pokud je zapnutá, postava udeří pěstí (hodí se pro hry, kde hráč rozbíjí předměty).
- Ukládání světa – pro školní projekty doporučujeme tuto volbu nechávat vypnutou.
V části Editor najdete ještě jednu užitečnou volbu: Čas.
Ta ovlivňuje, jak scéna vypadá přímo v Editoru (např. den / noc), ale nemění nastavení času při samotném hraní. Je to užitečné, když tvoříte noční scénu a chcete už při úpravách dobře vidět, jak bude světlo ve scéně působit.
Světlo
Světlo má obrovský vliv na to, jak scéna působí. Můžete s ním vytvořit útulnou vesnici, strašidelný les nebo tajemnou jeskyni.
Světlo ve scéně můžete vytvořit dvěma hlavními způsoby:
- pomocí svítících objektů (louče, lampy, svítící krystaly),
- pomocí Herní logiky – Světlo.
První možnost je nejjednodušší – do scény přidáte objekt, který už svítí.

💡 TIP
Pochodně v engu nikdy samy nezhasnou. Můžete je bez obav používat jako trvalý zdroj světla v jeskyních, u cest nebo v budovách.
Druhá možnost je použít Herní logiku – Světlo. Najdete ji v seznamu Základní herní logiky po kliknutí na příslušné tlačítko v horní liště.
U této herní logiky můžete nastavit:
- Poloměr – jak daleko světlo svítí.
- Intenzitu – jak silné světlo je (jak moc prostor „rozsvítí“).
Herní logiku Světlo je vhodné používat tam, kde chcete mít nad světlem přesnější kontrolu – například v jeskyni, v místnosti nebo u důležitého objektu.

⚠️ POZOR
Velké množství světelných zdrojů může na slabších počítačích snížit výkon. Pokud se scéna začíná zpomalovat, zkuste počet světel snížit nebo jejich intenzitu upravit.
Hudba a zvuk
Hudba a zvuky dokážou změnit i jednoduchou scénu v silný zážitek. Stejná vesnice může působit klidně, tajemně nebo nebezpečně – jen podle toho, co v ní slyšíte.
Začít můžete nastavením Globálního zvukového prostředí v Nastavení scénáře – vyberete například zvuky lesa, města nebo moře.
ℹ️ INFORMACE
U jednotlivých voleb se vám po najetí myší na ikonu otazníku zobrazí vysvětlení. To se hodí, když si nejste jistí, co která možnost dělá.
Pokud chcete přidat konkrétní zvuk (například šumění vodopádu nebo vrzání dveří), použijete Herní logiku Zvukový efekt.
Postup je vždy podobný:
- vložíte do scény Herní logiku Zvukový efekt,
- v jejím nastavení kliknete na Upravit a vyberete zvuk z nabídky,
- můžete si ho přehrát pomocí malého trojúhelníku vedle názvu,
- nastavíte Slyšitelnou vzdálenost, tedy jak daleko od objektu zvuk uslyšíte.
Stejným způsobem se do scény přidává i hudba, jen použijete jiný typ Herní logiky – Hudební předvolba.
Po vložení Hudební předvolby do scény:
- zaškrtněte volbu Výchozí – tím říkáte, že tato hudba se má ve scéně používat automaticky,
- doporučujeme zaškrtnout i Ignorovat počasí, aby hudba hrála bez ohledu na zvolené počasí,
- pomocí tlačítka + přidejte jednu nebo více skladeb a u každé kliknutím na Upravit vyberte konkrétní hudbu.
ℹ️ INFORMACE
Z bezpečnostních důvodů není možné nahrávat do engu vlastní zvukové soubory. Můžete používat pouze zvuky a hudbu, které jsou součástí aplikace.
💡 TIP
Vyzkoušejte si pustit stejnou scénu s různými hudebními skladbami. Nechte žáky porovnat, jak se změnil pocit z prostředí – je to skvělé téma pro diskuzi ve třídě.