Tvorbajednoduchéscény
Tvorba jednoduché scény
V této kapitole si ukážeme nástroje, které můžete použít k vytvoření jednoduché, ale už zajímavé scény.
Během několika minut se naučíte vytvořit přírodní prostředí, přidat stavby, drobné předměty, zvířata i postavy.
ℹ️ TÉMATA
⚠️ DŮLEŽITÉ
Tato kapitola navazuje na předchozí část. Pokud si nejste jistí základním ovládáním, doporučujeme se nejdříve vrátit ke kapitole: Seznámení s editorem .
Základy práce s terénem
Novou scénu můžeme začít různě – na prázdném prostoru, na náhodném ostrově nebo na moři. V této kapitole začneme jednoduše: použijeme scénu s jedním prázdným travnatým terénem.

Když máme scénu otevřenou, klikneme na Nástroje terénu v horní liště.
Na pravé straně se zobrazí panel s nástroji, kterými můžeme terén upravovat – přidávat, ubírat, vyhlazovat a další.

Práce s nástroji je jednoduchá: vyberete nástroj a držením levého tlačítka myši začnete terén měnit.
Co přesně se stane, záleží na zvoleném nástroji. Můžete si je představit jako různé typy štětců, kterými malujete po krajině.
Než se podíváme na jednotlivé nástroje, vysvětlíme si jejich společné nastavení.
Výsledek ovlivňují hlavně dvě věci: typ terénu a nastavení „štětců“.

ℹ️ INFORMACE
Na obrázku vidíte nastavení dvou nejpoužívanějších nástrojů – Přidat a Odstranit. Ostatní nástroje mají podobné volby, jen někdy přidávají další možnosti. Nebojte se je vyzkoušet.
Tvar určuje, jaký tvar má oblast, kterou štětec ovlivní – například kruh nebo čtverec.
Poloměr nastavuje velikost štětce a intenzita určuje, jak silně bude nástroj působit.
💡 TIP
Chcete vytvořit vysoký kopec? Zvětšete poloměr, zvyšte intenzitu a držením levého tlačítka myši „malujte“ po terénu.
Dále si můžete vybrat, s jakým typem terénu pracujete.
Výchozí nastavení je Jakýkoli — nástroj pak pracuje se vším, co je zrovna pod kurzorem.
Přidávání terénu
Když terén přidáváte, Editor použije materiál, který je právě pod štětcem:
- pokud pracujete na trávě, přidává se tráva
- pokud si v nabídce vyberete písek, budete přidávat písčitý terén
Funguje to podobně, jako kdybyste malovali štětcem barvu, která je právě „aktivní“.
Odebírání terénu
Když terén odebíráte, záleží na tom, co máte nastavené:
- Jakýkoli → odebere jakýkoliv typ terénu, na který ukazujete
- Konkrétní typ (např. skály) → odebere jen vybraný typ, ostatní nechá být
Například: pokud chcete odebrat jen skálu, ale trávu nechat, nastavte typ na Skála.
💡 TIP
Snažíte se odebrat terén a nic se neděje? Zkontrolujte, zda nemáte nastavený jiný typ terénu, než chcete odebrat. Pomůže buď správný typ, nebo volba Jakýkoli.

🔥 DRUHY ŠTĚTCŮ
- Přidat: přidává aktuálně zvolený typ terénu. Hodí se pro kopce a hory.
- Odstranit: odebírá aktuálně zvolený typ terénu. Použijete ho pro prohlubně, údolí nebo jeskyně.
- Razítko: rychle upraví terén podle základních geometrických tvarů.
- Zploštit: vytvoří rovnou plochu. Výška se bere podle středu štětce.
- Vyhladit: zjemní a zarovná nerovný terén.
- Zvrásnit: pravý opak vyhlazení – terén udělá členitější a „divočejší“.
- Barvit: mění barvu i typ terénu. Snadno s ním vytvoříte písek, sníh nebo jiný povrch.
💡 TIP
Chcete rychle vytvořit výrazný kus krajiny? Nástrojem Přidat vytvořte vysokou horu a její vrchol pak nástrojem Barvit změňte na sníh.
Odebíráním terénu můžete snadno vytvořit jeskyně. Dodají scéně dobrodružství, ale v hlubších místech je tma, takže nezapomeňte přidat i světla – například louče.
Vytváření staveb
Jakmile máte terén připravený, můžete na něm začít stavět vlastní budovy.
Navážeme na předchozí kapitolu, kde jste se naučili umisťovat entity do scény, posouvat je a otáčet.
Teď tyto dovednosti využijeme a rozšíříme při stavbě.
Základ tvoří stavební bloky.
Bloky se umisťují do neviditelné mřížky v terénu. Jsou v různých velikostech – od malých 1×1×1 až po široké a dlouhé díly.
Velikost bloku zjistíte tak, že nad ním na chvíli podržíte kurzor myši.


Pro větší stavby je často rychlejší použít větší bloky a skládat je jako stavebnici.
Bloky se v mřížce automaticky zarovnávají, takže k sobě dobře pasují.
Pokud chcete nějaký objekt umístit mimo mřížku, můžete režim mřížky vypnout – tlačítkem v horní liště nebo klávesou V.

⚠️ POZOR
Umísťování bloků mimo mřížku doporučujeme jen výjimečně. Snadno pak vzniknou malé mezery a stavba nebude přesně lícovat.
Stavění výrazně urychlí známé zkratky CTRL+C a CTRL+V.
Tažením myši při držení levého tlačítka označíte více objektů najednou, zkopírujete je a vložíte na jiné místo.
Můžete také použít CTRL+D pro rychlé vytvoření kopie. Další možnost je držet CTRL a klikat na jednotlivé objekty, které chcete vybrat.
💡 TIP
Sledujte lištu ve spodní části obrazovky. Zobrazuje důležité klávesové zkratky a akce, které myší nejdou tak snadno provést.
Při stavbě se vyplatí používat skupiny objektů.
Skupin můžete vytvořit libovolné množství. Když vyberete skupinu, označí se všechny objekty, které do ní patří, a můžete s nimi hýbat najednou.
Například můžete do jedné skupiny dát všechny bloky střechy a pak s celou střechou pracovat jako s jedním objektem.

Skupinu vytvoříte z aktuálně vybraných objektů tak, že v panelu Výběr a vlastnosti vlevo kliknete na volbu Vytvořit skupinu.
V této nabídce můžete později do skupiny přidávat další objekty, skupinu rozdělit nebo upravovat jen některé prvky uvnitř.
💡 TIP
Chcete rychle zjistit, jestli se postava vejde do chodby nebo do místnosti? Stiskněte O pro speciální testovací režim. Postavu můžete ovládat hned, ale objekty ve scéně v tomto režimu neupravujete.
Drobné předměty
Stavby nejsou jen zdi, střecha, dveře a okna.
Atmosféru dotváří také vnitřní vybavení a drobné detaily. V nabídce najdete stoly, židle, postele a mnoho dalších objektů, kterými můžete stavbu zařídit.
U menších předmětů se někdy hodí vypnout mřížku, aby šly umístit přesněji. Po dokončení ji ale nezapomeňte znovu zapnout.
Mnoho drobných předmětů má vlastní interakce – dají se používat nebo sbírat.
Všechny možnosti nastavení najdete v levém panelu. Tam určíte, co lze s předmětem ve hře dělat.
Vegetace
Většina scén vypadá lépe, když obsahuje vegetaci – stromy, keře a rostliny.
Najdete je mezi entitami a pracuje se s nimi stejně jako s ostatními objekty.
Některé rostliny mohou růst – například když umístíte semínko nebo malý strom a ve scéně běží čas, strom postupně vyroste. Vzrostlé rostliny už pak neuvadnou a není nutné se o ně starat.
Pro rychlé sázení většího množství objektů se hodí Objektový štětec. Skvěle se používá pro vegetaci, kameny nebo drobné objekty.

Objektový štětec má více nastavení. Důležitá je hlavně Intenzita – určuje, jak hustě budou objekty ve scéně rozmístěny.
Objekty z různých palet můžete přidávat, odebírat nebo je míchat dohromady.
💡 TIP
Můžete použít předpřipravené palety vegetace, nebo si vytvořit vlastní. Paleta je ideální, když chcete jedním tahem malovat směs více objektů najednou.
Zvířata
Jedním z nejjednodušších způsobů, jak scénu oživit, je přidat do ní zvířata.
Najdete je pod tlačítkem Postavy. K dispozici jsou běžná zvířata, vodní tvorové i různá fantastická stvoření.

Umístění zvířete je stejné jako u jiných entit: vyberete ho v seznamu a kliknete do scény.
Po spuštění scény se zvíře chová automaticky, není potřeba nic dalšího nastavovat.
ℹ️ INFORMACE
Některá zvířata jsou predátoři, ale v engu vám nijak neublíží a hráče neohrožují.
Na některých zvířatech lze jezdit – stačí k nim přijít a stisknout pravé tlačítko myši.
Aby to fungovalo, musí být zvíře dostatečně ochočené. To nastavíte vlevo v panelu v položce Výchozí hodnota ochočení.

💡 TIP
Zvířata můžete barvit stejně jako ostatní entity. Vytvořit si vlastní barevnou variantu je jednoduché a často i hodně zábavné.
Lidské postavy (NPC)
Ve hrách se často používá zkratka NPC („Non-player character“ / „Non-playable character“).
Znamená to, že postava není řízená hráčem, ale je součástí světa. V Editoru jsou to humanoidní postavy – lidé i bytosti s lidskou podobou.

Umístění NPC funguje stejně jako u jiných objektů: vyberete postavu a kliknete do scény.
💡 TIP
Když v seznamu postav klikáte opakovaně na stejnou postavu, její vzhled se náhodně mění. Můžete tak snadno najít podobu, která se vám nejvíc líbí.
V seznamu najdete úplně lidské postavy, stylizované postavy i varianty lišící se hlavně oblečením (například moderní muž vs. kovboj). Největší síla Editoru je ale v tom, že si vzhled postavy můžete upravit přesně podle svých představ.

Vzhled postavy změníte tlačítkem vedle položky Vzhled. Druhá možnost je upravit její oblečení.

🔥 ZMĚNA VYBAVENÍ
- Odebrání oblečení: klikněte pravým tlačítkem myši na kus oblečení v seznamu Vybavení.
- Přidání oblečení: v seznamu Entit (Oblečení) vyberte objekt a přetáhněte ho myší do správného slotu v seznamu Vybavení.